Därför är CBI och SBI – Social / Collaborative BI – viktigt för dig

Tied and Gagged BusinessmanCBI och SBI är för ett fåtal synonymt men för de flesta något helt okänt. CBI står för Collaborative Business Intelligence. SBI står för Social Business Intelligence. Oavsett vilket begrepp du väljer så har du precis blivit varse om en av de hetaste trenderna inom Business Intelligence. Genom att låta fler ta del av analysen och diskussion kommer vi få bättre förankring och mer avvägda beslut.

Redan för något år sedan så såg vi tecken på att samarbetsfunktioner smög sig in i QlikView. Delade sessioner och möjlighet att skriva kommentarer direkt i applikationen skulle öppna upp för samarbete. Problemet var att konceptet var lite i sin linda och det finns fortfarande saker som måste blir bättre för att det skulle bli bra. Vi skrev en post om detta och kallade det – bli social med QlikView.

Social BI (SBI) är alltså något som vi pratat om ett tag, men när man som jag också jobbar med riktiga sociala plattformar (som IBM Connections) så framstår det sociala i QlikView mer (hur jag nu ska vi jag säga för att inte låta taskig) som ett första stapplande steg. Nu kommer det däremot att bli förändring.

QlikView gör nu en ganska stor förändring med nästa version och det är del av en helt ny strategi vad gäller spridning av information. Huvudsyftet är att alla som kan ha nytta av informationen också ska ha möjlighet att komma åt den. Historiskt har det hindrats av den tröskel som personliga licenser innebär.

Det här kommer göra informationen tillgänglig på ett helt annat sätt. Det betyder också att hela organisationen kan bygga sin analys på det strukturerade och kvalitetssäkrade data som finns i QlikView. När licensbarriären är borta är inte steget långt att släppa in analysen i en social plattform.

Genom att använda aktivitetsflöden (och andra standarder för social kommunikation) skapar vi möjligheter att skapa både synlighet och diskussion kring viktiga beslutsunderlag. Allt från KPI:er till sammanställningar i form av actionlistor blir därmed automatiserat en del av den dagliga informationsspridningen. Framförallt möter den användaren i ett sammanhang där diskussionen redan pågår. Det gör det enkelt att agera med alla verktyg som en kompetent och företagsanpassad social plattform erbjuder.

Vi tycker det här är extra spännande eftersom det innebär att våra två affärsområden (Business Intelligence med Qlikview och Sociala intranät med IBM Connections) smälter samman till något nytt. Något som vi tror kommer förändra och effektivisera. Det är när analyserna i QlikView förändrar verksamheteten som vi får den stora hävstången på tidigare investeringar. Det här är ett sätt att få det att hända – på riktigt.

Här kan du läsa vad Computer Sweden skriver om CBI och SBI.

Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on Google+Share on FacebookEmail this to someone

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *