Facebook och Google Analytics i QlikView

Det finns mycket intressant data att analysera på webben. Det finns många källor att läsa information ifrån och jag tänkte gå igenom Facebook, Twitter och Google Analytics som vi analyserat i QlikView under det senaste halvåret.

Facebook största styrka är att det har många användare. Här finns det spännande analyser som du kan göra, allt ifrån enkla analyser som hur många gillar det du skriver till djupare analyser av din målgrupp. Via Facebook kan du se mycket information kring dina kunders intressen och annan relevant information om dina ”fans”. Det här är information som ligger till grund för en genomtänkt marknadsföringsstrategi.

Twitter har en ganska begränsad användning i Sverige. Inom vissa grupper är däremot användningen ganska stor, man märker bland annat att politiker och journalister – där är Twitter jättestort. Twitter logoHär kan man gå in och göra tolkningar av det som skrivs, alltså om diskussionen är positiv eller negativ. Vi kan också följa specifika ämnen eller hashtags för att på så sätt ta temperaturen på aktuella diskussioner.

Google Analytics är ett verktyg för analys av webbtrafik som blivit något av en defacto-standard. Jag skulle inte tro att det finns något större företag som inte använder Google Analytics. Det är viktigt är att förstå besökarna – vilka sidor besöks och vad läser. Du vill också förstå hur engagerade besökarna är när de läser en specifik sida. När du kan tolka beteendet kan du dra intressanta slutsatser. Det vi vill komma fram till är om vi når ut med vårt budskap. Den analysen gör vi i QlikView med grunddata från Google Analytics.

När vi analyserar webbtrafiken tittar vi också på SEO (Sökmotorsoptimering), alltså hur vi optimerar sidorna för att indexera bra på Google och andra sökmotorer. Det här är intressant även om du inte säljer produkter. När du sätter upp en webbsida så är det naturligtvis viktigt att man får utväxling på den investering du har gjort. Du måste utforma dina sidor så att kunderna hittar dit och då måste du se till att hamna högt i sökmotorernas sökningar. Ligger du topp 10 då får du besök, gör du inte det så får du ingen trafik. För e-handelsföretag är det självklart att hålla koll på sin webbranking när de gör en förändring på sidan. Naturligtvis är det här lika viktigt även om du bara säljer ditt budskap och ditt varumärke via hemsidan.

SEO-analyser är också intressant när du köper sökord, Adwords. Då är det viktigt att förstå vilka sökord som ger bra besök, alltså där besökaren gör det du vill att de ska göra på hemsidan. Det här kan vara allt ifrån att ladda ner ett whitepaper, gå till kontaktsidan eller att de handlar något (om du använder webbsidan för e-handel).

Inom e-handel mäter vi ofta konvertering – hur många av besökarna genomför en affär. Normalt ligger konvertering på ett fåtal procent, men det finns många faktorer som påverkar. Konvertering skiljer exempelvis beroende på landningssida, trafikkälla (direkt, sök, annonser, köpta sökord) och tid på dygnet. Det är först när du förstår varför du har dessa skillnader som du kan agera och förbättra innehållet. Det här är ett tankesätt som även bör styra hur du arbetar med innehållet på din webbplats.

Social marknadsföring

Du vill också förstå hur det ni skriver sprider sig i sociala medier. När ni skriver på ett visst sätt, med ett speciellt tilltal – gör det att informationen delas och sprids till andra? Hur kan di engagera dina ”fans” så att de blir ambassadörer för det du gör och det du vill berätta?

Den sociala marknadsföringen fungerar lite som om du har ett rockband. Rockbandet får inte nya fans genom annonser eller tv-reklam. De får nya fans genom att engagera sina befintliga fans. Det gäller att se till att de som gillar dig gör det till den graden att de berättar för andra. Det räcker inte med att dina kunder är nöjda, de måste vara jättenöjda. Först då kommer din sociala marknadsföring att fungera.

För att kunna göra det här effektivt är det till stor hjälp att ha verktyg som tydligt visualiserar vad som fungerar (och inte fungerar). Det är först när du förstår det som du kan optimera kommunikationen för din målgrupp och lyckas med din virala marknadsföring.

Varför QlikView?

Anledningen att vi analyserar den här informationen i QlikView är att vi får en samlad bild av informationen. Anledningen till ökad webbtrafik kan bero på aktivitet i sociala medier och genom att se informationen samlad och överlagrad kan vi reducera brus i våra analyser. Vad gäller Google Analytics har vi också möjligheten att skapa effektiva rapporteringsvyer som förenklar den dagliga analysen. För att förenkla dataåtkomsten använder vi QVsource som är en tredjeparts-connector till QlikView.

Avslutningsvis, här är en film där jag pratar om det här ämnet på QlikView-dagen den 27 september. Det här är första passet i den första av fyra föreläsningar där vi utifrån praktiska exempel visar hur QlikView skapar möjligheter för bättre affärer. På vår YouTube-kanal hittar du andra inspelningar från QlikView-dagen.

 



Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on Google+Share on FacebookEmail this to someone

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *