Förstå dina kunder – know your market

I det senaste numret av Computer Sweden (2012-11-23) bekräftas och förstärks det vi berättat om på bi-effekten under det senaste året. Att analys av kundernas beteende är av stor vikt och konceptet ”know your market” blir en nyckelfaktor.

Idag cirkulerar mycket information om ditt bolag och din verksamhet på de sociala medierna. Det betyder samtidigt att de sociala medierna har en ostrukturerad men detaljrik information om din marknad.

Det gäller att fånga och kanalisera detta flöde. När du kan sätta in flödet i ett sammanhang kan du förstå marknaden och erbjuda effektiva riktade erbjudanden.

Här ser vi datakällor som Facebook, Twitter, Google Analytics och Adwords som nyckelkomponenter. Hemligheten ligger i att sammanställa dessa källor till en samlad bild. Kan du dessutom komplettera informationen med vad dina kunder tycker genom tex NKI/NPS får du en bra bild av din marknad både före och efter ett köp. Du kan då göra analys på drivkrafterna som leder till köp, rensa bort brus av obetydliga faktorer.

Med QlikView som plattform kan du med hjälp av QVSource integrera dessa datakällor, skapa analyser och nyckeltal och hantera din marknad. Vad väntar du på, know your market!

Min kollega Magnus Fasth har skrivit åtskilliga poster om detta som du hittar nedan här på bloggen. Vi på egbs tillhandhåller också en rad olika presentationer/föreläsningar om ämnet, de hittar du på youtube.com/egbstv

Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on Google+Share on FacebookEmail this to someone

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *