Google Analytics i QlikView

Google Analytics är en tjänst som ger mycket värdefull kunskap om hur din webbplats fungerar i praktiken, vilket innehåll som skapar affärer och vilka sidor behöver förbättras.

Google Analytics är en produkt från Google som visar data om dina besökare – hur många besökare som besöker webbplatsen, varifrån de kommer, vilka sidor de läser, hur långt besöket är och vart de navigerar vidare när de lämnar webbplatsen. I Google Analytics finns också avancerade funktioner för att analysera navigeringsmönstret på webbplatsen. Information hjälper dig förstå om och när du förlorar kunderna och när du lyckas inspirera så att du når de mål du satt upp för webbplatsen.

Genom att exportera Google Analytics-data till QlikView förenklas möjligheten att analyser mycket stora datamängder på ett snabbt och intuitivt sätt. För analysen tar inte slut när du vet hur många som besöker, du måste använda informationen för att förstå dina kunder.

Genom att komplettera analysen och hämta information från flera källor blir utvärderingen av webbtrafiken enklare att förstå. Med hjälp av QlikView blir det också enkelt att sprida informationen från Google Analytics till en större del av organisationen. Framförallt handlar analysen om att optimera varje besök på hemsidan för att på så sätt göra bättre affärer.

Genom analys av webbtrafiken skapas även ett tydligt underlag för Google Ad-Words. Vilka sökord karaktäriserar en bra besökare, vilka besökare hittar inte den information de söker och vilka sökord borde ni köpa för att öka antal besök som leder till affärer?

Därför gör ni en bättre analys i QlikView:

  • Fler dimensioner synliga i samma vy
  • Genom att undvika aggregerat data blir analysen snabbare och tydligare
  • Kompletterande data från interna system i samma vyer och rapporter
  • Enkelt komplettera med information från sociala medier
  • Överlägsen sökning förenklar analysen

Vi vet hur ni med hjälp av QlikView kan få ut data från Google Ad-Words och Google Analytics. Vi vet ocskå hur ni tolkar och sprider informationen till sälj, marknads och kommunikationsavdelningen. På så sätt kan ni optimera er kommunikation och därigenom förbättra era affärer.

Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on Google+Share on FacebookEmail this to someone

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *