NKI i QlikView – praktiskt exempel

 


 

Eftersom vi försöka leva som vi lär så gör vi naturligtvis en uppföljning i QlikView på vår senaste aktivitet – QlikView-dagen. Här är ett praktiskt exempel på hur vi utformat en NKI-uppföljning för att kunna göra en relevant uppföljning direkt i QlikView. Vi använder oss av SCBs NKI-metodik (klicka om du behöver läsa mer).

Vi gör den här undersökningen av flera anledningar; dels vill vi bli bättre och mer relevanta nästa gång vi presenterar och dels vill vi ha ge vår försäljningsavdelning ett underlag att agera på.

Först ställer vi de tre standardiserade NKI-frågorna (med skala 1-5 där 5 är bäst):

 

Vilket helhetsbetyg ger du QlikView-dagen?                           

Hur väl motsvarar QlikView-dagen dina förväntningar?   

Hur nära ett idealt, relevant för dig, event tycker du att QlikView-dagen ligger?              

 

Därefter kompletterar vi med en fråga som vi kommer kunna använda för att göra ett viktigt urval i QlikView och som vi förmodligen kommer kunna använda i vår marknadsföring inför nästa event. Jag är av den bestämda uppfattningen att vi ska lägga framtida resurser på de som skulle rekommendera oss till andra och därför är det här en av de viktigaste kompletterande frågorna.

 

Skulle du rekommendera någon du känner att gå på QlikView-dagen (Ja eller Nej)?

 

För att kunna skilja aktiva och framtida användare vill vi veta om personen vi frågar använder produkten idag och om så är fallet vill vi veta hur de använder QlikView. Med hjälp av denna fråga kommer vi se skillnader mellan vana och ovana användare.

 

Använder ert företag QlikView (Ja/Nej)?

Om ja, i så fall hur använder du QlikView  (skala Nej, Lite, Mycket)?

Ekonomi

Försäljning

Verksamhetsuppföljning

Personal

Marknadsföring / Kundanalys

 

NKI-undersökningen kompletteras av ett antal grupper av frågor och här väljer vi att gruppera frågorna efter de seminariepass vi hade. Denna gruppering framgår inte av formuläret, men kommer att ligga till grund för vår utvärdering. Vi ställer två frågor för varje pass och det är del om det var intressant (gjorde vi en bra presentation och hade vi valt ett intressant ämne) och detta kompletteras med frågan om det är relevant för den vi frågar. Det ger vår försäljningsavdelning ett enkelt urval för att prioritera framtida försäljningsinsatser. Frågorna kompletteras med en liten påminnelse vad presentationen huvudsakligen handlade om. (Om du blir nyfiken på respektive presentation så länkar vi nedan till egbs kanal på Youtube – egbsTV så att du kan ta del av respektive presentation).

 

Nu kommer vi fråga om de olika ämnena som vi diskuterade och då vill vi att du besvarar om det var intressant respektive relevant (skala 1-5)?                

                            

Analys av data på webben – Facebook, Google Analytics mm

                             Intressant

                             Relevant

NKI – Nöjd kund index            

                             Intressant

                             Relevant

Offertanalys – förstå vad vi säljer och varför                         

                             Intressant

                             Relevant

Mobila applikationer – hur du ska tänka när du utvecklar mobila applikationer               

                             Intressant

                             Relevant

Data från externa källor – kompletterade data som gör analysen bättre, ta bort brus och tyckande   

                             Intressant

                             Relevant

Sprida information i organisationen – hur du kan sprida informationen från QlikView i din organisation, med exempel från E.On och skolorna i Uppsala

                             Intressant

                             Relevant

Styrkort i QlikView – Rätt och fel när du utformar dashboard / styrkort  

                             Intressant

                             Relevant

QlikView historia och QlikView Next            

                             Intressant

                             Relevant

 

Avslutningsvis ger vi möjligheten att lämna en godtycklig kommentar på det som presenterats eller på något annat som är värt att notera.

 

Det var allt. Eftersom vi gör undersökningen för en ganska begränsad grupp så tar vi oss tiden att ringa runt och ställa dessa frågor, men naturligtvis skulle det fungera utmärkt att använda formulär i Google Docs eller lite mer kvalificerade verktyg som exempelvis Netigate.

Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on Google+Share on FacebookEmail this to someone

En kommentar om: “NKI i QlikView – praktiskt exempel

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *