QlikView 11.2 SR3 – Ännu bättre hantering av stora datavolymer

 

qv

Under förra veckan släppte QlikTech SR3 för QlikView 11.2. En uppgradering med en rad fixar men också en del intressanta nyheter som ska ge ytterligare prestandaförbättringar. Vi kommer att sammanställa de viktigaste rättningarna och förbättringar i den här bloggposten. För en sammanställning av samtliga rättningar/justeringar hänvisar vi till releasedokumentet som du kan ladda ner från download.qlikview.com, där du även hittar installationsfilerna för samtliga versioner.

Är du QlikView användare och önskar hjälp med uppgradering till QlikView 11.2 SR3 (eller någon annan release) hittar du kontaktuppgifter längst ner.

Förbättrad prestanda

Det ser ut som att QlikTech har fokuserat en del på prestandaförbättringar i denna release. QlikView 11.2 SR3 har bland annat fått en förbättrad prestanda vid laddningar som använder ODBC och OLEDB. Exakt hur stora dessa förbättringar är beror på den aktuella systemuppsättningen ser ut. Den här versionen använder dessutom mindre minne än tidigare, något som kommer vara extra tydligt i miljöer med många kärnor.

Förbättrad säkerhet vid anpassad inloggning

För de kunder som använder anpassade inloggningsformulär med ”Basic authentication” har QlikTech förstärkt säkerheten och täppt till ett säkerhetshål. Detta innebär att några av de berörda kunderna behöver migrera sin inloggning för att kunna använda SR3.

Stöd för 32-bit i Windows 8

QlikView 11.2 SR3 stöder numera Windows 8 32-bit. Vid nästa release (SR4) utlovas det ett eget Windows 8 32bit-installationspaket på samma sätt som 64 bit-versionen leveras i dag. För de kunder som redan har ett sådant behov finns det möjlighet att få den innan SR4. Ta kontakt med oss i dag så hjälper vi till med detta om ni har behov av detta.

Flera versioner installerade

För att kunna köra flera olika versioner av QlikView Desktop på en maskin behöver du följa dess steg:

1. Avinstallera föregående version
2. Installera QlikView Desktop v11.2
3. Kopiera QV.exe till en ny, säker plats.
4. Avinstallera QlikView Desktop v11.2
5. Installera föregående version

 

Joachim Boivie

Mobil: 0700 913110
E-post: joachim.boivie@egbs.se
Tweet me: @jboivie

Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on Google+Share on FacebookEmail this to someone

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *